Wijsheid is de spiegel van goed verwerkte mislukkingen.
zondag 20 mei 2012
dinsdag 18 mei 2010 15:47
De rekenles
Tijdens het werken aan mij POV en SOV bladerde ik weer eens door mijn sprokkel boekje en kwam een van de eerste citaten tegen die ik opgeschreven heb:“Wie kan delen, kan vermenigvuldigen”
Ik blijf dit een geweldige uitspraak vinden omdat hij op veel situaties van toepassing is. Je kunt het natuurlijk heel letterlijk nemen en het gemopper op het niveau van het rekenonderwijs aanhalen, maar ik wil deze uitspraak graag in de bredere zin van het woord toelichten.
Om met het delen te beginnen: je kunt veel verschillende zaken delen, naast cijfertjes kun je kennis delen. Iets wat natuurlijk in hoge mate van toepassing is in het onderwijs. Vraag een willekeurige docent waarom hij of zij de keuze voor het onderwijs heeft gemaakt en het antwoord zal veelal zijn: “Ik wil graag mijn kennis overdragen en daarmee zorgen dat jongeren verder komen in hun ontwikkeling”. Daarmee hebben we ook gelijk de vermenigvuldiging te pakken. Door kennis te delen, vermenigvuldig je de capaciteiten van leerlingen.
Natuurlijk is dit niet alleen van toepassing op leerlingen, maar ook op volwassenen.
Naast kennis kun je ook ervaringen delen. Door de dingen die jij al meegemaakt hebt en waar je van geleerd hebt te delen met anderen, kun je de ander opweg helpen in een leerproces. Gebruik hiervoor niet alleen de goede ervaringen, maar ook de minder goede. Op die manier hoeft de ander niet te struikelen over de dempels waar jij al over gestruikeld bent en kan verder komen in het leerproces. Zo kun je succes ervaringen en fouten vermenigvuldigen tot nieuwe ervaringen.
Je kunt natuurlijk ook nog ideëen delen. Samen sparren over ontwikkelingen levert veel meer ideëen en energie op dan in je eentje het wiel proberen uit te vinden. Daarnaast wordt een idee dat ontwikkeld wordt door meerdere mensen natuurlijk ook door meerdere mensen gedragen en krijgt daarmee een grotere kans van slagen. Anderen deelgenoot maken van ontwikkelingen creëert draagvlak waardoor het vermenigvuldigd kan worden en een verandering tot stand brengt.
Alle drie de invalshoeken zijn iedere keer tijdens onze bijeenkomsten weer van toepassing. Ik moet zeggen dat het vermenigvuldigen bij mij goed werkt en merkbaar is. Iedere keer ga ik ’s middags weer met meer energie de deur uit dan waarmee in ’s ochtends gekomen ben!
Zo zie je maar, rekenen is dus een heel sociaal en interactief gebeuren en echt niet alleen een kwestie van delen en vermenigvuldigen van cijfertjes!
Ellen Starke
Redactie Linca
Linca is een initiatief van Centrum van Nascholing Amsterdam en Interstudie NDO. Ze is geboren op het internet op 1 januari 2009. Ze is een platform waar onderwijs professionals inspiratie kunnen halen, zich kunnen ontwikkelen, van elkaar kunnen leren en aan loopbaanontwikkeling kunnen doen. Ze geeft veel informatie maar hoopt ook veel van anderen te leren, iedereen mag zijn of haar bijdrage leveren.
Website: www.linca.nl E-mail: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.Nieuwste van Redactie Linca
Login to post comments